Sunt un soldat in armata cunoasterii.Mi-e sete de dreptate, de adevar si le caut in tot universul!

joi, 2 octombrie 2008

Regionala de CF Timisoara

           Regionala  de  Cai  Ferate  Timisoara  prin  asezarea  sa geografica, reprezinta o zona de intersectie a magistralelor internationale de transport feroviar, care leaga vestul si estul Europei.

        Regionala de Cai Ferate Timisoara se afla in partea de sud  - vest a tarii, fiind cuprinsa intre Regionala CF Cluj, Regionala CF Brasov, Regionala CF Craiova iar la vest cu Caile Ferate Maghiare (MAV) si la sud-vest cu Caile Ferate Iugoslave (JZ).Regionala CF Timisoara se intinde pe suprafata a sase judete,  insumand  un  numar  de 3318,527  km  de  linie astfel:

  • - judetul Timis - 1103 km;
  • - judetul Arad - 900 km;
  • - judetul Hunedoara - 718 km;
  • - judetul Caras-Severin - 540 km;
  • - judetul Mehedinti - 33 km;
  • - judetul Bihor - 25 km;

         Densitatea retelei feroviare pe Regionala CF Timisoara exprimata in km de linie la 100 kmp este cea mai mare din Romania si printre primele ca densitate din Europa.Regionala  CF  Timisoara  este  traversata  de  2 magistrale principale, magistrala 900- Bucuresti - Jimbolia,respectiv magistrala 200 - Curtici - Brasov si de coridorul IV de transport european , pe distanta Curtici Frontiera -Arad - Deva .

       Trebuie subliniat ca Regionala CF Timisoara este singura din tara pe raza careia se regasesc toate tipurile de instalatii SCB in functie pe teritoriul Romaniei.Structura organizatorica a Regionalei de Cai Ferate este constituita pe    mai multe nivele organizatorice  :

  •  Director Regional, 
  • Diviziile  Linii,  Instalatii,  Trafic,  
  • Serviciile I. R.K. Me.Investitii,  
  • Bugete  Analiza  Financiare,  
  • Resurse  Umane, 
  • Revizoratul  Regional  de  Siguranta  Circulatiei  si  Birourile Probleme  Speciale,  
  • Aprovizionare  
  • Administrativ     
  • Serviciile   Linii, 
  • Serviciile Mecanizare  Material  Rulant  subordonate  Sefului  Diviziei Linii,
  • Serviciul  SCB  subordonat  Sefului  Diviziei  Instalatii, 
  • Serviciile   Circulatie,   Exploatare   Acces   Infrastructura subordonate Sefului Diviziei Trafic, 
  • Biroul Organizare Tehnic Dezvoltare  subordonate  Sefului  Serviciului  R.K.  Investitii, 
  • Birourile  Lucrari  Arta  Terasamente,  Tehnico-Economic subordonate Sefului Diviziei Linii, 
  • Biroul Tehnico-Economic subordonat  Sefului  Diviziei  Instalatii,  
  • Compartimentele Instruire  si  Control  subordonate  Sefilor  Diviziilor  Linii, Instalatii, Trafic si Compartimentul Mers Tren subordonate Sefului Diviziei Trafic.

A. SCURT ISTORIC

Constructia de cai ferate, cat si intretinerea acesteia in zona BanatuluiTransilvaniei, este o activitate cu traditie.Astfel, intre anii 1846 si 1856 cu intrerupere intre anii 1848-1949  s-a  construit  linia  Oravita -  Racajdia -Biserica Alba (azi Iugoslavia) - portul dunarean Bazias ( 62 km, inaugurata la 1 noiembrie 1856), pentru transportul carbunelui de la Anina la Dunare ; este cea mai veche linie de pe reteaua CFR  ; azi este in functie numai portiunea Oravita-Iam.

In 1863, pe acest traseu s-a dat in folosinta linia ferata cu tractiunea vagoanelor cu locomotive  (linie ingusta,  33 km cu declivitate pana la 32%   si raze de curbura chiar si de  102  m  ;  linia    a    fost  normalizata  in 1913,  dar

elementele geometrice principale au ramas aceleasi ).Aceeasi  firma  austriaca  STEG  care  a  terminat  linia Oravita-Bazias, a mai construit liniile Seghedin - Jimbolia -Timisoara (114  km,  1857)  si  Timisoara  -  Stamora -

Moravita - Jasenovo (94 km,1858). Tot in Banat s-au mai construit  in  perioada 1870-1878  liniile  Valcani-Periam,Arad-Timisoara,Voiteg - Bocsa Vasiovei,   Timisoara-Caransebes,  Caransebes-Orsova,  iar  in  perioada 1895-1898 liniile Timisoara-Sannicolaul Mare, Timisoara-Buzias, Timisoara-Radna, Timisoara-Cruceni,  Gataia-Lugoj,  Lugoj-Ilia,  ajungandu-se  astfel ca  reteaua  feroviara  banateana  sa  aiba  cea  mai  mare densitate din tara.

Este de remarcat faptul ca prima statie de calatori din Timisoara (1857)  a  fost  si  prima  statie  din  Europa iluminata  electric(1884),  inaintea  statiilor  de  cale  ferata din Paris sau Viena.Se semnaleaza de asemenea linia Caransebes-Boutari-Poarta de Fier-Zaicani-Hateg-Subcetate, realizata in  1908 pentru  a  lega  bazinul  metalurgic  al  Resitei  cu  bazinul carbonifer al Petrosanilor, care atinge  692 m altitudine la cumpana apelor si la care intre Boutari si Zaicani (14 km), s-a adoptat din cauza declivitatii sporite (50 % ), sistemul de tractiune cu cremaliera.


B. PREZENTUL DIVIZIEI LINII


Activitatea "Diviziei Linii" este impartita pe 9 sectii de intretinere linii (L1 Caransebes, L2 Lugoj, L3 Timisoara,L4 Timisoara, L5 Deva, L6 Resita, L7 Arad, L8 Arad, L9 Simeria), S.I.M.C (Sectia de Intretinere Mecanizata a Caii), S.R.C.U.C (Sectia  Reparatii  si  Confectii  Utilaje  Cale),ATM (Atelierul de Tabliere Metalice), iar in cadrul Sectiei L2   Lugoj   functioneaza Atelierul   S.D.V unde se confectioneaza,repara si verifica   "APARATE DE MASURAT  ECARTAMENTUL  SI  SUPRAINALTAREA CF".  Unic  producator  al  acestui  aparat,  Sectia  L2  a dobandit  pentru  prima  data  autorizatia  de  construire nr.02326 si autorizatia de reparatie nr.02325 emise de Directia Generala pentru Metro logie ,Standarde si Inventii-Oficiul de Stat pentru Metrologie in data de 22. 05.1968.

De la inceputul productiei s-au realizat pana in prezent un  numar  de  4100  buc.A.M.E.S.,conform  necesitatilor exprimate  de  unitati  apartinand  retelei  feroviare  si  la comenzi ale altor beneficiari posesori de linii industriale cat si unitati care presteaza servicii pentru cf.Atelierul SDV L2 dispune  de  personal  autorizat  pe  post  de  verificator metrologic,conform prevederilor din L.M.L7-97.


1. LINII - DATE TEHNICE 

 

1.a) Linii-lungimea retelei de cale ferata: 

- lungime linie curenta = 2238,59 km din care linie dubla 633,18 km (lungime linie dubla desfasurata)
      - lungime linii din statii      = 1079,93 km  

Din totalul lungimii retelei avem:

- 971,913 km linie electrificata   in linie curenta 

- 492,893 km linie electrificata in statii

- linie magistrala = 670,792 km (30 %); linie principala = 273,366 km (12%);          linie secundara = 1294,435 km (58%);

- lungime linie curenta "CFJ" = 1417,58 km - lungime linie curenta in curba

   = 615,509 km - lungime linie curenta pe traverse de beton=1859,819 km

- lungime linie curenta pe traverse de lemn = 378,770 km.


     Regionala CF Timisoara se intinde pe suprafata a sase judete . Din  totalul de 3318,527 km defalcarea pe judete este urmatoarea :

  • - judetul TIMIS = 1103 km ( 33% ),
  • - jud.ARAD = 900 km( 27% );
  • - jud.HUNEDOARA=718 km( 22%);
  • - jud.CARAS-SEVERIN=540 km (16%);
  • - jud.MEHEDINTI = 33 km( 1%);
  • - jud.BIHOR = 25 km ( 1%);
         Densitatea   retelei     feroviare    pe     Reg.CF Timisoara,exprimata in km de linie la  100 kmp este cea mai mare din Romania si   printre primele ca densitate din Europa.

1.b) APARATE DE CALE

  Din totalul de 4510 aparate cale echivalente,numarul aparatelor de cale in linie curenta este :
  • - S        =    1086 buc.fizice
  • - TDJ   =     39 buc.
  • - T        =     5 buc.
  • - B      =      74 buc.
TOTAL   = 1640 buc. echiv.la care se adauga aparatele de cale din   statii :
  • - S        =     2253 buc.
  • - TDJ   =     148 buc.
  • - T        =     2 buc.
  • - B        =    26 buc.
TOTAL   =2870 buc.echiv
         Experimental s-a realizat pentru prima data in tara, in anul 1999, sudarea capetelor  de statie  cu  incorporarea intregii  statii  in  tronson  cfj,  si  anume  in  statia  Tapia.Au urmat statiile   Jena si Cavaran (toate statiile fiind pe linia 100  Orsova-Jimbolia,  cu  viteza  de  circulatie  de 120km/h), ajungandu-se la aceasta data la un numar de 18 aparate de cale sudate.              
      Aparatele de cale functioneaza in parametrii normali, iar pe intreaga lungime a statiei, punctajul inregistrat la vagon are calificativul FB.Din  anul 1994  s- a  inceput consolidarea platformei  apara telor de cale cu realizarea stratului   de repartitie din balast si nisip, iar din anul 1996 aceste lucrari se executa si in linie curenta, astfel:
  • in anul 1996 s-au realizat 516 m, 
  • in anul 1997- 4647 m; 
  • in anul 1998- 3153 m; 
  • in anul 1999- 1250 m; 
  • in anul  2000-480  m  (lucrari  executate  conform  graficeloranexate). 

1.c) LINII INDUSTRIALE

Lungimea liniilor industriale  =  796 km  ( cu un numar de 2500 aparate cale)

      Regionala CF Timisoara are la aceasta data un numar de 436 contracte incheiate cu diverse societati comerciale.


2. ACTIVITATEA   DE   LUCRARI   DE ARTA

       Pe raza Regionalei CF Timisoara sunt in exploatare cele mai vechi poduri si tuneluri de pe intreaga retea CF a tarii noastre, aceasta datorita vechimii mari a liniilor CF aflate in exploatare ( 1856  Oravita  -  Iam,  1863  Oravita  -  Anina,  1870  Simeria  -Petrosani ).Numarul total al podurilor si podetelor pe raza Regionalei este de 3226.Dintre acestea 575 sunt  poduri, reprezentand 18  %  din total.Numarul total al podurilor si podetelor cu durata normala de exploatare depasita este de 905 bucati.O mentiune deosebita trebuie facuta pentru linia Oravita  -Anina, care este cea mai veche linie de munte de pe retea. 

     Pe o lungime de 33 km sunt 102 poduri si podete si 14 tuneluri cu o lungime totala de 2092 m.Viaductele Jitin si Schluht au bolti de piatra cu deschideri de 15,80m, ceea ce a constituit timp de 20 ani un record in domeniu.Tunelul cel mai lung de pe traseu este tunelul Garliste cu 660 m, avand gabaritul redus pentru circulatia transporturilor negabaritice. In prezent se executa lucrari RK de refacere a tunelului pentru gabarit normal.Numarul total al podurilor si podetelor metalice este de 595 .Dintre acestea trebuie amintite :

-podul  de  la  Mehadia  peste  raul  Belareca,

-linia  Orsova -Caransebes cu deschiderea de  101,76 m, podul cu deschiderea cea  mai  mare  dupa  podurile  dunarene  si  cele  peste  Canalul Dunare - Marea Neagra.

-sunt 6 poduri mari peste raul Mures cu o lungime totala de 1585 m.Podul peste Mures de la Arad km 53+543 cu lungimea de 310  m  a  fost  refacut  cu  suprastructura  din  grinzi  metalice  cu zabrele, calea este in cuva de balast, deschiderile de  76,80 m fiind cele mai mari de pe retea in aceasta solutie.

-cele 12  poduri  peste  raul  Timis  au  o  lungime  totala  de1025 m,

- podul de la Timiseni km 14+753 liniaTimisoara -Resita are deschiderea cea mai mare de 66 m.

-lungimea  celor 9  poduri  peste  Crisul  Alb  este  de 535m.

      Trebuie mentionat podul metalic de la Chisineu Cris cu doua deschideri de 60 m realizat in solutia grinda continua cu zabrele.Numarul total al punctelor periculoase este de  147 cu o lungime  de  71482  m,  din  care  59  sunt  de  categoria  I  cu  o lungime de 17875 m.Dintre acestea zonele cu caderi de stanci au o lungime totala de  13847  m.  Calamitatile  produse  in  ultimii  ani  au  dus  la executarea  in  premiera  a  unor  consolidari  de  terasamente  cu folosirea geogrilelor.Lucrarile  de  consolidari  terasamente  si  aparari  de  maluri cu o lungime totala de 8975 m.Cel mai lung tunel este tunelul Poarta cu 866 m lungime. 

Cele 6 tuneluri de pe linia Orsova -Caransebes au lungimea totala de 2499 m, iar cele 15 tuneluri de pe linia Simeria -Petrosani au o lungime de 2749 m. 

3.ATELIERUL DE TABLIERE   METALICE


Atelierul de Tabliere Metalice a fost infiintat in anul 1952 si executa  lucrarile  de  revizie  si  revopsire  a  celor 595  poduri metalice de pe intreaga regionala.Volumul total al lucrarilor de revizie este de 25.142 tone, iar cel al lucrarilor de revopsire este de 349.886 mp. Anual se executa cca 3500 tone revizie si 35.000 mp revopsire.

ATM  executa  intreaga  gama  a  lucrarilor  de  consolidare, inclusiv lucrari de reducere a suprainaltarii caii pe poduri.ATM are in dotare 16 vagoane-dormitor,magazie, bucatarie, 2 motocompresoare, un grup de sudura si o trusa de sudura, 8 ciocane  de  nituit, 4  pompe  de  mare  presiune,  4  polizoare electrice, o drezina CIRA,o autospeciala LA si un tractor .


4.DISTRICTELE EXPLOATARE UTILAJE

 

a) Mica mecanizare - Dotare

- masini gaurit sine - motor AL 75    - 75 buc.

- remotorizate HONDA   - 12 buc.

- masini taiat sine

- masini gaurit traverse -motor AL 75- 89 buc.

- remotorizate HONDA-9 buc.

- masini strans tirfoane - motor AL 75 -85 buc.

- remotorizate HONDA-9 buc.

- masini gaurit sine motor electric -21 buc.

- masini taiat sine motor electric      - 27 buc

- masini gaurit traverse motor electric-17 buc.

- masini strans tirfoane motor electric -18 buc.

- masini taiat sine GEISMAR -32 buc.

- masini bulonat GEISMAR -35 buc.

- masini polizat GEISMAR -30 buc.

           - grupuri hidraulice -2 buc


5. S.I.M.C- ACTIVITATE SI DOTARE

 Intreaga activitate de intretinere si reparatii se executa concentrat in cele trei hale din Timisoara, Deva si Arad, iar intretinerea parcului auto la garajul auto Timisoara.S.I.M.C are in dotare un numar de 11 masini de burat tip BNRI 85, 8 masini de ciuruit tip MCB 450, 3 masini de burat tip PLASSER, o masina de stabilizat dinamic tip DGS 62N, o masina de ciuruit tip RM80 U, 5 masini de profilat prisma de piatra sparta tip MP  150, un utilaj de inlocuit  aparate  cale  tip  DESEC 70,  un  UAM  215,  trenuri de interventie cu macara de 125 tf, un automotor 774, un tren PSI, o locomotiva LDH 1250 CP.

Pentru  activitatea  de  R.P.c,  mica  mecanizare  are  in dotare: 3 masini GEISMAR (buloneze ), un grup hidraulic GEISMAR, o masina de polizat sina, 3 masini de taiat sina cu disc, o placa vibrocompactoare DYNAPAC, 2 masini de taiat vegetatia HUSCHVARNA.Parcul auto Regional este intretinut de SIMC, avand in dotare 25 masini (13 autoturisme si 12 masini transport ).In ultimii ani, media traverselor noi inlocuite in cadrul lucrarilor  de  RPc  depaseste 43000  buc.La  acestea  se adauga cele reconditionate ( peste 15000 buc.) precum si traverse SB si lemn noi, totalizand peste 7000 buc.Pe  langa  activitatile  de  ciuruire  si  buraje  un  accent deosebit s-a pus pe lucrarile de toaletarea caii  ( taieri de vegetatie,  taieri  de  banchete  si  contrabanchete-270  km,curatiri si executari de santuri, eliminarea unor volume mari de pamant).

Niciun comentariu:

 
Director Web Euroghid

Christian B. Date 25.07.2008 Bucuresti Romania