Operatii de gestionare a directoarelor si fisierelor

Informatiile din calculator (hard disk, CD, discheta, etc) sunt organizate cu ajutorul directoarelor si fisierelor.

 Directorul (folder) – reprezinta locul unde salvam fisierele, asemanator copertilor unui dosar

                                    - se recunosc dupa nume

  1. Fisierul (file) – colectie de date care trebuie pastrate mai mult timp (documente, fotografii,muzica, filme, etc)

-          se recunosc dupa nume.extensie, unde extensia reprezinta o secventa de 3 litere in functie de tipul fisierului

.doc – fisiere document

.exe – fisiere executabile

.bmp, .jpg , .gif– fisiere imagini

.mp3 – fisiere de muzica etc

.html, .htm – fisiere pagini web

Fisierele si folderele sunt organizate pe nivele, intr-o structura arborescenta.

Primul nivel al structurii se numeste radacina. Pe nivelele subordonate se coboara urmand relatia de descendenta parinte-copil

 Aplicatia My Computer

-          se deschide prin dublu clic pe iconita de pe Desktop

-          in aceasta fereastra se pot vedea discurile logice : A-Floppy disk-discheta, C, D – partitiile Hard-discului, E, F – CD, DVD, numele computerului, etc.

Aplicatia Windows Explorer

-          se deschide de la Start/Programs/Accessories/Windows Explorer

-          fereastra aplicatiei e impartita in 2 parti, partea stanga afiseaza structura de directoare iar partea dreapta afiseaza continutul directorului selectat

-          cu ajutorul acestei aplicatii se pot realiza diferite operatii cu foldere si fisiere

1.Vizualizarea continutului unui folder/fisier

Metode:

- se selecteaza folderul/fisierul printr-un clic si apoi se apasa tasta Enter

- se executa dublu clic pe folder/fisier

- se executa clic dreapta pe folder/fisier si se selecteaza Open

- prin clic dreapta pe un folder, se poate vedea numarul de subdirectoare si de fisiere care sunt continute in acel director.

- prin comanda View/Details din aplicatia Windows Explorer se poate vedea data modificarii directoarelor si fisierelor din director,marimea si tipul fisierelor din acel director

 2.Crearea unui folder (director)

Metode:

  1. File/New/Folder – in zona de lucru apare o pictograma si o caseta in care trebuie introdus numele directorului dupa care se apasa Enter
  2. Cu clic dreapta se deschide meniul rapid, se alege optiunea New/Folder, se introduce numele directorului si se apasa Enter

 3.Crearea unui fisier text

Metode:
1.se selecteaza folderul in care dorim sa creem fisierul, File/New/ Document Microsoft Word, se introduce numele fisierului si se apasa Enter

2.clic dreapta pt meniul rapid, New/ Document Microsoft Word, se introduce numele fisierului si se apasa Enter

4.Salvarea unui fisier

File/save, se alege directorul in care se doreste sa fie salvat, se apasa butonul Salvare

Salvarea unui fisier cu un alt nume:

File/Save As, se allege directorul in care se doreste sa fie salvat, se apasa butonul Salvare

 5.Copierea unui folder sau fisier

se da clic dreapta pe folder/fisier, se selecteaza comanda copy(copiere), se selecteaza folderul unde se doreste sa fie copiat, se da clic dreapta si se alege comanda Paste (lipire)

6. Mutarea unui fisier/folder

se da clic dreapta pe folder/fisier, se selecteaza comanda Cut(decupare), se selecteaza folderul unde se doreste sa fie copiat, se da clic dreapta si se alege comanda Paste (lipire)

7. Stergerea unui folder sau fisier

se da clic dreapta pe folder/fisier, se allege comanda Delete (sterge). Folderul/fisierul va fi mutat in Recycle Bin.

8. Redenumirea unui folder sau fisier

se da clic dreapta pe folder/fisier, se allege comanda Rename (redenumire) , se introduce numele dorit, se apasa tasta Enter

9. Tiparirea unui fisier

File/Print sau Fisier/Imprimare

- se aleg paginile care dorim sa fie printate: toate,pagina curenta, anumite pagini

- numarul de copii

- se apasa butonul OK

10. Cautarea unui fisier

Start/Search/Documents/Use advanced search options/….

Aplicatii:
1.
Creati urmatoarea structura de directoare,pe desktop:

 Prenume

                 Lectii

                                    Clasa9

                                    Clasa10

                                    Clasa11

                 Initiere AEL

                                    Capitolul I

                                                  Date personale.doc

                                    Capitolul II

                                    Capitolul III

                  Utilizare AEL

 2. Redenumiti folderele Clasa9 , Clasa 10, Clasa 11 cu cls9, cls10, cls11

3. Mutati folderul Cls9 in folderul Initiere AEL

4. Copiati folderul Capitolul III in folderul Cls 10

5. Stergeti folderul Cls 11

6. Stergeti folderul Cls9

 2. In fisierul Word Date personale.doc, introduceti urmatoarele date:

1. nume si prenume

2. scoala de provenienta

3. doua sugestii legate de cursul Initiere IT

Salvati fisierul (File/Save)

 3. Să se caute toate documentele din My Documents care au în conţinut cuvântul calculator.

(Start/Search/Documents/Use advanced search options/….)

Niciun comentariu: