Directorul CFR Marfă, racolat de concurentul Rail Cargo Austria

Directorul CFR Marfă, racolat de concurentul Rail Cargo Austria, care intră în forţă pe piaţa românească

La numai patru luni de la preluarea funcţiei de director general al societăţii de stat CFR Marfă, Graţian Călin a fost racolat de Rail Cargo Austria (RCA), divizie a grupului OBB (Österreichische Bundesbahnen - Căile Ferate Federale Austriece), al treilea operator feroviar de transport marfă la nivel european.
RCA a devenit primul concurent străin al CFR Marfă, după ce, la data de 24 iunie, a anunţat lansarea unui serviciu de transport pe relaţia Curtici-Braşov-Constanţa (861 km). Adică exact cea mai profitabilă rută pentru marfă, situată pe Coridorul paneuropean de transport IV şi care face legătura dintre Portul Constanţa şi vestul continentului.

Primul român într-o astfel de poziţie

Informaţia a fost făcută publică de Asociaţiei Industriei Feroviare din România, care consideră racolarea lui Graţian Călin drept o dovadă a continuării de către RCA a politicii de expansiune în România. Fostul director general de la CFR Marfă va ocupa funcţia de Director de Dezvoltare al grupului austriac, urmând să fie responsabil de activităţile de dezvoltare ale companiei austriece în Europa. Astfel, el devine primul român care asigură o funcţie în Consiliul director al unei companii feroviare puternice din străinătate.

Călin a confirmat informaţia. "De mâine (sâmbătă, 1 august – n.red.) lucrez la această companie. Ar trebui să fie o mândrie faptul că un om de la calea ferată a fost preluat în boardul unei companii atât de puternice, deţinută de statul austriac", a declarat el pentru Gândul. Directorul a lăsat să se înţeleagă că, chiar dacă RCA nu desfăşoară încă activităţi în România , acest lucru se va întâmpla cât de curând.

Într-adevăr, în urmă cu o lună de zile, George Glăvan, directorul subsidiarei din România a Rail Cargo Austria, declara că primul transport de mărfuri al companiei va fi efectuat la finele lui iulie-începutul lui august. Până la 1 ianuarie 2010, austriecii şi-au propus să ajungă la o periodicitate de un tren pe zi.

Având planuri atât de ambiţioase, austriecii nici nu puteau găsi un om mai potrivit. Prin natura funcţiei pe care a ocupat-o până vineri, Graţian Călin cunoaşte atât punctele forte cât mai ales punctele slabe al CFR Marfă, care va fi principalul concurent al RCA pe piaţa românească. Pe de altă parte, pachetul salarial de la austrieci, chiar dacă nu este cunoscut, nici nu se poate compara cu cel de la CFR Marfă. În primăvară, ministrul Radu Berceanu a plafonat salariile directorilor generali ai companiilor din subordine la 4.800 de lei, adică nici 1.200 de euro.

În funcţia de director general al CFR Marfă, Graţian Călin fusese instalat de ministrul Radu Berceanu la data de 23 martie 2009, după ce preluase interimatul pe 12 ianuarie, înlocuindu-l pe Liviu Bobar. Tot ieri a fost confirmat şi numele celui care va prelua, interimar, funcţia: directorul adjunct Mihai Frăsinoi.

CFR Marfă, în colaps financiar

După cum a spus recent chiar Berceanu, CFR Marfă se află în pragul colapsului, înjumătăţirea volumului de mărfuri transportate, comparativ cu anul trecut, obligând conducerea societăţii să trimită în şomaj tehnic, prin rotaţie, câte 40% din personal. Societatea de stat controlează, după ultimele date disponibile, 76% din volumul total de marfă transportat în România pe calea ferată. Principalii competitori interni sunt Grup Feroviar Român, cu o cotă de 13%, Servtrans (7%) şi Unifertrans (4%).

Rail Cargo Austria AG deţine 93 de companii în 24 de ţări şi are 7.784 de salariaţi. În Austria, compania controlează 93% din piaţa transporturilor feroviare de mărfuri, iar anul trecut a transportat 98,5 milioane tone. În 2007, compania a realizat o cifră de afaceri de 2,5 miliarde de euro, de aproape şase ori mai mare decât cea raportată de CFR Marfă.

Data: 01 AUGUST 2009

Niciun comentariu: