Ghid calatorie spre Grecia

Cum spuneam, prea putini dintre noi renunta la litoralul romanesc sau la destinatiile mai scumpe all-inclusiv pentru a petrece o vacanta de vis pe bani putini in Grecia. Fie ca le e groaza de drum – care mie mi s-a parut mai usor decat pana la noi pe litoral; fie ca nu stiu cum se vor intelege cu localnicii – desi fie vorba intre noi daca aveti cunostinte minimale de limba engleza va descurcati de minune; fie ca le e groaza de faptul ca se pot imbolnavii sau accidenta pe acolo – desi cu o asigurare de sanatate turistica in valoare de 30 lei pentru 2 saptamani esti tratat in sistemul lor sanitar la fel cu e tratat orice cetatean grec.

De cand am descoperit Paradisul din Grecia, eu personal am renuntat la orice alta destinatie de vacanta si merg de doua ori pe an in Grecia, odata in iunie-iulie si inca odata in august-septembrie la aceeasi bani pe care i-asi cheltuii la noi pe litoral intr-un singur sejur. Despre drum am sa revin mai pe larg, cazarea se gaseste din abundenta pe internet si 90% dintre pensiunile si hotelurile care sunt cu zecile in fiecare localitate de pe litoral sau nu, au o pagina web de unde se poate rezerva un studio sau un apartament la preturi intre 20 si 50 euro pe noapte, pentru 2-3 persoane, deci intre 6 si 18 euro de persoana. Oferte bune au si agentiile de turism, dar ele sunt intradevar atractive doar in extrasezon, respectiv in lunile mai-iunie si septembrie-octombrie cand cererea nu e asa de mare. Dar si atunci vremea este placuta si apa este calda, se poate face baie chiar daca nu e vreme de plaja in fiecare zi. In aceste perioade si preturile sunt pe masura: de la 40 euro de persoana pe saptamana la hotel de 3 stele cu demipensiune – oferte publicitare care trebuiesc cautate inca din iarna, pana la 100-120 euro de persoana pe saptamana la hotel de 3 stele cu demipensiune, oferta care abunda la majoritatea agentiilor de turism pana la jumatatea lunii iunie si apoi din a doua jumatate a lunii septembrie.

Drumul nu este chiar atat de greu cum pare, iar pentru majoritatea dintre noi care facem pana la 1000 km pe saptamana este chiar relaxant. Din Romania sunt doua rute principale: prin Bulgaria pentru cei din zona de sud si est a tarii si prin Serbia – Macedonia pentru cei din nord si din vest.

Am sa il descriu pe larg drumul prin Serbia – Macedonia, care mie personal mi s-a parut si cel mai usor si cel mai sigur. Indiferent de locul de unde plecam din Romania, sunt doua localitati de frontiera mai importante pe unde se trece in Serbia: Stamora Moravita la 50 km de Timisoara si Portile de Fier la 10 km de Drobeta Turnu Severin. Vamesii sarbi sunt oameni de treaba, vorbesc bine romaneste, nu le place sa le vorbesti in engleza, iar un “deni dobre” da bine. Pentru a trece prin Serbia – Macedonia e nevoie de pasaport, nu e buna cartea de identitate, de asigurare medicala de calatorie – nu o cer in general decat macedonienii si de cartea verde auto, pe care o cer atat sarbii cat si macedonienii. Ambii pun viza in pasaport si daca spuneti ca mergeti in concediu in Grecia in mod cert nu vor verifica masinile si va vor facilita trecerea.

Pentru cei care aleg Stamora Moravita, primul oras mare prin care se trece dupa intrarea in Serbia este Vrsac, apoi se merge spre Pancevo – Belgrad. Drumurile nationale sunt mai bune decat la noi, indicatoarele chiar daca nu abunda sunt majoritatea scrise cu litere latine, un aparat GPS su hartile actualizate si o hart ape hartie cat mai detaliata sunt de un real ajutor. Din Pancevo se poate merge spre Belgrad pentru cei care vor sa vada si capital Serbiei, unde se intra pe autostrada, iar autostrada trece chiar prin mijlocul Belgradului; sau se poate merge spre Smederevo, unde se trece peste Dunare, iar apoi se intra pe autostrada care vine de la Belgrad si merge spre sud, spre Macedonia. In Serbia autostrazile sunt bune, nu sunt foarte aglomerate, din zeci in zeci de kilometrii sunt benzinarii OMV, EKO, LUK, JP, unde se poate alimenta si unde se poate servi masa la preturi mai mici decat la noi (benzina e ceva mai scumpa decat la noi aprox 110 dinari / litru, 95 dinari = 1 euro). In Serbia nu e nevoie de vigneta, dar autostrazile se platesc pe portiuni: spre exemplu Belgrad – Nis costa 10 euro, respectiv Smederevo – Nis costa 6 euro. Exista ghisee de taxare la iesirea de pe autostrada unde se plateste in dinari sau direct in euro. Atentie: incercati sa aveti bani potriviti pentru plata taxei de autostrada, operatorii de la ghiseele de incasare au obiceiul de a nu da rest sau de a rotunjii restul in favoarea lor. Pentru cei care doresc sa schimbe euro in dinari o pot face in vama dupa ce intra in Serbia la una din multele case de schimb valutar. Pretul la casele de schimb din marile orase este aproximativ acelasi cu cel din vama. In benzinarii se poate plati cu cardul sau direct in dinari, nu se primesc euro.

Pentru cei care pana ies din Romania fac cateva sute bune de kilometrii de acasa pana intra in Serbia e bine sa se gandeasca sa inopteze ori la iesirea din Romania: Timisoara – Moravita, ori in Belgrad, ori in Nis si a doua zi sa isi continue drumul spre Grecia. In jurul Timisoarei se gasesc pensiuni cu preturi de la 20 euro camera pe noapte, iar pentru cei care vor sa doarma in Serbia se gasesc camere la pensiuni sau hoteluri de la 30 euro camera pe noapte pe visitserbia. org – se poate face rezervare, nu trebuie platit in avans, iar pretul este acelasi cu cel afisat la receptia hotelului. Serbia e o tara sigura, as spune chiar mai sigura decat Romania sau Bulgaria, oamenii sunt amabili si primitori - oameni dintr-o bucata, asa ca banatenii, fetele sunt marea lor majoritate deosebit de frumoase si elegante. Totusi va recomand sa nu opriti decat in benzinarii si nu aiurea pe autostrada si sa nu lasati genti sau lucruri de valoare la vedere in masina. Majoritatea hotelurilor au parcare pazita unde se poate lasa masina fara probleme cu bagajele in ea peste noapte, cativa euro sau un pachet de tigari date paznicului va scuteste de orice problema.

Pentru cei care aleg Orsova - Portile de Fier, se trece Dunarea barajul de la Portile de Fier – nu se plateste nimic la trecerea peste Dunare, apoi drumul coboara in paralel cu frontiera bulgara pana in Nis. Desi nu e autostrada e un drum national bine intretinut, cu cate doua benzi pe sens pe multe portiuni si cel mai important nu e foarte circulat. Cei aproximativ 200 km de la Portile de Fier pana in Nis se fac lejer in maxim 3 ore. Ca sfat: e bine sa respectati limita de viteza in orase: 60 km/ora, respectiv 40 km/ora in apropierea scolilor, desi am intalnit multe echipaje de politie pe drum, daca am redus viteza in dreptul lor nu m-au oprit niciodata, nu sunt pusi pe spaga ca politistii bulgari si daca opriti pentru a le cere informatii sunt in stare sa vina cu voi ca sa va arate drumul. Avantajul acestui traseu este ca nu se plateste taxa de autostrada pana in Nis.

Din Nis autostrada merge pana la vreo 60 km de granita cu Macedonia si se mai plateste inca 2, 5 euro pentru aceasta portiune - se lucreaza intens pentru ultimii cativa zeci de kilometrii de autostrada.

Frontiera cu Macedonia se trece pe la Kumanovo – care de fapt este prima localitate din Macedonia. Aici vama e ceva mai aglomerata decat la intrarea in Serbia, mai ales la inceputul verii cand multi otomani se duc spre casa din tarile din vestul Europei. Si atunci vama e plina de masini cu numere germane in marea lor majoritate si cu pasageri tuciurii… Drumul prin Macedonia nu are mai mult de 200 km in marea lui majoritate pe autostrada, care chiar daca nu este la fel de buna ca prin Serbia, e la fel de libera si de ieftina – sunt trei puncte de taxare a cate un euro fiecare unde din nou trebuie pregatiti bani marunti pentru ca nu se da rest. Macedonia e o tara muntoasa si arida, de aici incepe sa se schimbe si vegetatia, padurile de foioase din Serbia lasa locul palcurilor de arbusti pitici si solurilor cu iarba arsa de soare. Chiar si clima se incalzeste sesizabil – daca in Serbia ploua si e innourat, in Macedonia e soare si cer senin. Dupa aproximativ doua ore prin Macedonia, ajungeti la frontiera cu Grecia si veti fi surprinsi de ce coada de masini asteapta sa intre in Grecia. Sarbii si macedonienii au nevoie de viza pentru a intra in Grecia si la ghisee se verifica fiecare pasaport pe computer si dureaza. Pentru a scurta timpul de asteptare, atunci cand ajungeti in vama greaca nu stati la coada, chiar daca vedeti masini cu numere de Romania sau de Germania prinse in coada si mergeti direct inainte si opriti la bariera. Chiar daca cei care stau la coada se vor uita urat la voi, romanii nu au nevoie de viza, iar pasapoartele noastre sunt verificate pe computer doar daca vamesului i se pare ceva suspect, deci cum spuneam va opriti direct la bariera, aratati pasapoartele politistului de frontiera si intrati in Grecia. Imediat dupa vama e o parcare mare si cateva terase unde se poate servi o cafea sau o racoritoare. Incercati pe cat se poate sa nu opriti in zona dintre vama macedoniana si cea greaca, mie nu mi s-a parut foarte sigura, iar preturile de la free shopurile dintre cele doua vami aceleasi ca si la Lidl in Grecia.

De la Evzoni, - la intrarea in Grecia drumul coboara spre Salonic, nu e autostrada ci o sosea cu patru benzi, despartite de o perdea de vegetatie si poate ceva mai aglomerata decat prin Macedonia. Dupa aproximativ 50 km veti ajunge la centura Salonicului unde incepe si reteaua de autostrazi. Pentru cei care au ca destinatie Halkidiki sau Thassos, drumul o i-a la stanga pe centura Salonicului iar pentru cei care au ca destinatie sudul Greciei sau insulele ionice drumul o i-a la dreapta inspre Atena.

In Grecia drumurile sunt foarte bune, in general asfaltate pana in ultimul catun de munte, dar circulatia este mult mai intensa decat in Serbia si Macedonia. Grecii au un stil de a conduce foarte tumultos, dar circula civilizat si e suficent sa semnalizezi ca sa treci de pe o banda pe cealalta fara probleme. Atentie la carosabilul din Grecia: aderenta pneurilor este destul de scazuta si o frana brusca duce la patinare si scrasnete din roti. Politia greaca e destul de discreta si nu se prea leaga de turisti, nici pentru viteza daca nu e prea mare, nici pentru centura si nici pentru parcari aiurea. Trebuie sa gresiti destul de rau pentru ca sa va opreasca si sa va sanctioneze. In general in marile orase daca se parcheaza aiurea si se blocheaza iesiri-intrari sau mijloace de transport in comun se ridica numerele de la masina sau chiar masina. Amenda din cate stiu este pe la 150 euro. Singurul lucru la care chiar fac alergie grecii este detectorul de radar. Acesta nu e bine nici macar sa il aveti in masina nu sa il tineti pe bord la vedere. In Grecia este interzis prin codul lor rutier, iar detinerea sau utilizarea lui se pedepseste cu ridicarea carnetului si amenda de pana la 2000 euro. Si chiar se aplica! Viteza maxima pe autostrada este de 120 km/h iar pe drumurile nationale de 100km/h. Sunt si camera radar semnalizate de catre aparatele GPS care au activat sistemul anticam. Atentie si folosirea acestui sistem de avertizare este interzisa in Grecia, dar e putin probabil ca vreun politist daca va opresca si sa vi-l verifice. Politia in general vegheaza la fluidizarea traficului si in cele mai multe cazuri cand am trecut cu viteza peste cea legala pe langa echipaje de politie s-au rezumat a-mi face semn cu palma in jos pentru a reduce viteza. In cazul in care va rataciti sau aveti probleme puteti apela cu incredere la politisti si in special la Politia Turistica – care pot fi gasiti in majoritatea oraselor si care sunt deosebit de amabili cu turistii. Stiu caz concret de turisti care din cauza unor incurcaturi au ramas fara cazare, au apelat la Politia Turistica, iar acestia au dat cateva telefoane pana le-au gasit cazare la o vila particulara.


Sursa :http://romania-inedit.3xforum.ro/post/346896/1/Un_ghid_util_pentru_drumul_spre_Grecia/

Un comentariu:

iuliansirbu spunea...

dar de ce nu te-ai dus cu trenul pana in Grecia?