PRINCIPII GENERALE DE EVALUARE A CALITATII PROCESULUI DE INVATAMANT

In vederea realizarii unei evaluari eficiente a activitatii didactice, in cadrul unei intalniri a celor implicati, la Facultatile de Mecanica si Constructii de Masini ale UTC-N, in evaluarea calitatii invatamantului a fost adoptata o schema generala de abordare a acestui proces.

Prin calitate la nivel global a activitatii didactice, s-a convenit sa se inteleaga, masura in care aceasta activitate furnizeaza "materia prima" necesara pentru obtinerea ca "produs finit" a "inginerului ideal".

"Portretul robot", care sa defineasca acest concept de "inginer ideal", trebuie sa tina seama de nivelul de cunostinte furnizat in tarile europene, absolventilor de invatamant tehnic superior si urmeaza sa fie stabilit prin sondarea opiniei urmatoarelor categorii de persoane:

· patroni, sau angajatori, adica cei care ofera locuri de munca si valorifica in mod direct capacitatile absolventilor ca produse ale activitatii didactice;

· absolventi (pe esantioane de vechime), pentru ca sunt cei care au beneficiat in trecut si beneficiaza in continuare de serviciile furnizate de sistemul de invatamant;

· indrumatori de proiecte de diploma, pentru ca sesizeaza anual masura in care studentii raspund cerintelor implicate de prima lor realizare bazata pe ansambul cunostintelor primite si mai ales a deprinderilor formate;

· cadre didactice, pentru ca sunt direct implicati in procesul didactic;

Se considera ca elementele principale de care depinde calitatea procesului de invatamant, pentru evaluarea carora trebuie evidentiate criterii adecvate, sunt urmatoarele:

· continutul planurilor de invatamant;

· continutul programelor analitice;

· calitatea infrastructurii;

· metodica procesului didactic;

· calitatea cadrelor didactice;

· calitatea studentilor.

Planurile de invatamant trebuie sa asigure premizele unui invatamant de calitate prin includerea de discipline compatibile cu profilul dorit al "inginerului ideal" si sa asigure o flexibilitate in formarea studentilor, cat mai asemanatoare cu cea din tarile europene.

Programele analitice, prin continutul acestora, trebuie sa elimine suprapunerile dintre diverse discipline si sa asigure concordanta dintre informatia furnizata si calitatea dorita a "inginerului ideal", prin raportarea la nivelul de cunostinte din tarile occidentale.

Impreuna, planurile de invatamant, programele analitice si infrastructura, ofera conditiile de lucru in care se desfasoara procesul de invatamant.

Metodica de predare, de formare a deprinderilor practice si de evaluare a cunostintelor, trebuie sa fie bazata pe cele mai eficiente metode, deoarece prin acestea se realizeaza efectiv modelarea viitorilor absolventi, in cadrul general oferit de planurile de invatamant si continutul programelor analitice.

Calitatea cadrelor didactice este esentiala, pentru ca acestea sunt cele menite sa realizeze efectiv complexul proces de formare a inginerilor.

Calitatea studentilor este asigurata prin selectia anterioara inceperii studiilor, prin admitere. De eficienta acestui proces depinde receptivitatea si capacitatea studentilor de a fi modelati pentru atingerea in final a nivelului de performanta dorit.

Niciun comentariu: