Efectuarea calculelor cu ajutorul formulelor

Formulele sunt folosite in foile de calcul pentru efectuarea calculelor cu cifrele introduse de catre utilizator. Cu ajutorul formulelor putem efectua operatii de adunare, scadere, inmultire, impartire, folosind valorile din diferite celule.

Formulele sunt formate de regula din una sau mai multe adrese de celule sau valori si un operator matematic cum ar fi +, -, *,/. De exemplu in cazul in care dorim sa introduce calculam media a trei valori aflate pe celulele A1, B1, C1 se introce in celula in care dorim sa apara rezultatul formula:

=(A1+B1+C1)/3

Excel efectueaza calculele din cadrul unei formule in urmatoarea ordine:

I. Operatiile din paranteze

II. Ridicare la putere

III. Inmultiri si imparitri

IV. Adunari si scaderi

Un exemplu ar fi in cazul formulei: =C2+B8*4+D10, Excel

calculeaza mai intii valoarea B8*4 aduna rezultatul la C2 si apoi il aduna pe acesta la D10. Pentru crearea ecuatiilor trebuie sa retinem aceasta ordine de calcul, deoarece ea este hotaritoare pentru rezultatul obtinut.

Putem introduce formulele fie de la tastatura fie selectind referintele la celule. Pentru a introduce formula de la tastatura, se vor efectua pasii urmatori:

- se selecteaza celula in care vrem sa apara rezultatul formulei

- se scrie semnul egal =

- se scrie formula, ea va aparea pe bara de formule

- se apasa tasta Enter sau se face clic pe butonul Enter, iar Excel va calcula rezultatul

Pentru a introduce o formula selectind referintele celulelor se vor

efectua urmatorii pasi:

- se selecteaza celula in care vrem sa apara rezultatul formulei

- se scrie semnul egal =

- se face clic pe celula cu adresa care vrem sa apara prima in formula, adresa celulei respective va aparea pe bara de formule

- se introduce un operator matematic dupa valoare, pentru a indica urmatoarea operatie, operatorul va aprea pe bara de formule

- se continua selectarea de celule se se introducem operatorii matematici pina cind se termina de introdus formula

- se apasa tasta Enter pentru a accepta formula, sau Esc pentru a anula operatia

Putem obtine suma unui grup de celule si selectind pur si simpu

celulele respective si citind rezultatul din bara de stare. Astfel putem afla si media, valoarea minima sau cea maxima si numarul celulelor dintr-un domeniu. Pentru aceasta se face clic cu butonul din dreapta pe bara de stare si se selecteaza optiunea dorita din meniul de comenzi rapide care apare pe ecran.

In mod normal, Excel nu afiseaza in celula formula propriu zisa ci rezultatul calculului. Putem totusi vedea formula selectind celula si citind-o din bara de formule. Dar in cazul in care se doreste revizuirea formulelor dintr-o foaie de calcul mai mare, ar fi mai simplu daca le-am putea vedea pe toate deodata. Daca dorim sa vedem formulele dintr-o foaie de calcul, se vor efectua pasii urmatori:

- se deschide meniul Tools si se selecteaza Options

- se face clic pe eticheta View

- se sectiunea Window Options se face clic in caseta de validare Formulas pentru a o selecta

- se face clic pe Ok.

Editarea unei formule se face la fel ca si in cazul oricarei alte intrari

din Excel. In continuare voi prezenta pasii care trebuie realizati pentru aceasta:

- se selecteaza celula ce contine formula pe care dorim s-o editam

- se face clic pe bara de formule si se apasa tasta F2 pentru a intra in modul Edit

- se apasa tasta cu sageata spre stinga sau spre dreapta, pentru a muta punctul de inserare, se foloseste apoi tasta Backspace pentru a sterge din stinga sau tasta Delete pentru a sterge caracterele din dreapta, apoi putem introduce si alte caractere

- cind se termina editarea datelor, se face clic pe butonul Enter de pe bara cu formule sau se apasa tasta Enter pentru a accepta modificarile

Un alt mod de a edita formulele este sa se faca clic pe butonul Edit Formula de pe bara de formule. In acest caz, bara de formule se mareste pentru a oferi ajutor. Se efectueaza modificarile in formula apoi se face clic pe Ok.

Niciun comentariu: