Efectuarea calculelor cu functii in Excel

Functiile sunt formule complexe performatate, folosite pentru executarea unei serii de operatii cu un grup specificat de valori. De exemplu, pentru a calcula suma unei serii de numere din celulele A1-H1 putem folosi functia =SUM(A1:H1) in loc sa fie introdusa formula =A1+B1+C1 si asa mai departe.

Orice functie este formata din urmatoarele trei elemente:

- semnul =arata ca ceea ce urmeaza este o formula sau functie

- denumirea functiei SUM, arata ce operatie va fi efectuata

- argumentul cum ar fi A1:H1 indica adresele celulelor cu valorile afectate de functie, argumentul este adeseori un domeniu de celule dar poate fi si mult mai complex

Putem introduce functiile fie scriindu-le in celule, fie cu ajutorul

vrajitorul Function Wizard.

AVERAGE

=AVERAGE(B4:B9)

Calculeaza o medie

COUNT

=COUNT(A3:A7)

Cuantifica valorile numericedintr-un domeniu

COUNTA

=COUNTA(B4:B10)

Numara toate celulele din grup care nu sunt goale

IF

=IF(A3>=100,A3*2)

Permite punerea unei conditii intr-o formula

MAX

=MAX(B4:B10)

Reda valoarea maxima dintr-un grup de celule

MIN

=MIN(B4:B10)

Reda valoarea minima dintr-un grup de celule

PMT

=PMT(rate,nper,pv)

Calculeaza suma care trebuie

achitata periodic pentru un imprumut, daca se indica dobinda, numarul perioadelor de plata si avansul ca argumente.

PMT

=PMT(rate,nper,fv)

Calculeaza depozitul care

trebuie constituit in fiecare perioada pentru a obtine o anumita valoare in viitor

SUM

=SUM(A1:A10)

Calculeaza totalul pentru un

domeniu de celule

SUMIF

=SUMIF(rg,criteria,sumrg)

Calculeaza totalul

dintr-un domeniu rg pentru fiecare celula din sumrg care corespunde criteriilor specificate

Deoarece Sum este una dintre functiile cel mai frecvent folosite, Excel ofera o metoda de introducere rapida – se face clic pe AutoSum de pe bara cu instrumente standard. Pornind de la celula selectata in acel moment AutoSum “ghiceste” care sunt celulele pe care dorim sa le insumam. Daca AutoSum selecteaza gresit un grup de celule, putem edita selectia respectiva.

Pentru a folosi functia AutoSum, se vor efectua urmatorii pasi:

- se selecteaza celula in care dorim sa inseram suma, se va incerca sa se aleaga o celula la capatul rindului sau al coloanei cu date, in acest fel, functia AutoSum va putea sesiza mai usor care sunt celulele pe care dorim sa le adunam

- se face clic pe butonul AutoSum de pe bara cu instrumente standard, AutoSum va insera =SUM si adresa grupului de celule din stinga sau de deasupra celulei selectate

- daca grupul selectat de Excel nu este corect, se trage mouse-ul peste grupul pe care dorim sa-l folosim, sau se face clic pe bara de formule si se editeaza formula

- se face clic pe butonul Enter de pe bara cu formule sau se apasa tasta Enter, Excel va cauta totalul pentru grupul selectat

In versiunile anterioare ale Excel atunci cind utilizatorul dorea sa verifice rapid totalul, se folosea un calculator, sau se introduceau formule temporare in foaia de calcul. Facilitatea AutoCalculate este foarte facila in acest sens. AutoCalculate permite verificarea rapida a unui total sau a unei medii, sa numere intrarile sau numerele si sa gaseasca numarul maxim sau numarul minim dintr-un grup.

In continuare voi prezenta modul de lucru al functiei AutoCalculate. Pentru a verifica un total, se selecteaza grupul pentru care vrem sa calculam o suma. Excel va afisa automat raspunsul in sectiunea AutoCalculate. In cazul in care utilizatorul doreste folosirea unei alte functii pentru un grup de numere, se selecteaza grupul si se face clic cu butonul din dreapta mouse-ului pe sectiunea AutoCalculate pentru a deschide un meniu de comenzi rapide. Apoi se selecteaza o functie din meniu. De exemplu se selecteaza Count pentru a numara valorile numerice din grup. Rezultatul va aparea in sectiunea AutoCalculate.

Desi se poate introduce o functie direct din celula, la fel ca si in cazul formulelor, se poate folosi mai usor vrajitorul Function Wizard, care ghideaza utilizatorul prin procesul de introducere a unei functii. In continuare voi prezenta cum se poate folosi Function Wizard:

- se selecteaza mai intii celula in care dorim sa inseram functia

- se scrie semnul = sau se face clic pe butonul Edit Formula de pe bara cu instrumente de formatare. Pe ecran va aparea Formula Pallete

- se selecteaza functia pe care dorim s-o inseram din lista Functions executind clic pe butonul Functions, in cazul in care nu vedem in lista functia dorita se selecteaza More Functions de la sfirsitul listei

- se introduc argumentele pentru formula, daca dorim sa selectam un domeniu de celule ca argument, se face clic pe Collapse Dialog

- dupa ce se selecteaza domeniul de celule se face clic din nou pe butonul Collapse Dialog pentru a reveni la Formula Pallete

- se face clic pe Ok, Excel va insera functia si argumentul in celula selectata si va afisa rezultatul

Pentru a edita o functie se face clic pe butonul Edit Formulas. Pe ecran va aparea Formula Pallete. Daca este cazul, se modifica argumentele si se face clic pe Ok.

Niciun comentariu: