Electrificarea feroviara pe infrastructurile din Europa, in curent continuu 3KV

Italia a inceput electrificarea liniilor sale de cale ferata in curent continuu de 3 kV si, desi acesta nu este prea economic, insa bazandu-se pe caderile de ape din muntii situati in nord, nu si-a mai schimbat sistemul, cum au facut alte tari europene.
Electrificarea a inceput dupa ultimul razboi mondial, iar in perioada 1948-1955, gratie realizarii locomotivei electrice de tip BoBo, seria 424, a inceput si dezvoltarea tractiunii electrice. Ulterior, s-au realizat locomotive electrice mai puternice, de tipul BoBoBo, jumelate, seriile E 636 si E 645.
Pe masura ce tehnica a progresat, au fost construite locomotive electrice moderne, de tip BoBo, seria E 412, apoi locomotive jumelate, de tipul B'B'B', seriile E 632, E 633 si E 652, plus locomotive electrice de tipul BoBo+BoBo, seriile 453+454.
Cea mai moderna locomotiva utilizata in prezent pe caile ferate italiene este cea de tipul BoBo, seria 402 B, tricurent (25 kV-50 Hz ca, l5 kV ca si 3 kV cc ).

Spania se adapteaza
Desi a inceput electrificarea feroviara in curent continuu de 3 kV, in masura in care a inteles ca sistemul de electrificare in curent alternativ de 25 kV-50 Hz este mai bun, Spania a trecut tronsonul de cale ferata normala Madrid Atocha - Sevilla in noul curent, folosind pe acesta trenuri de mare viteza procurate din Franta.
In prezent, se fac eforturi pentru adoptarea pe tronsonul Port Bou - Barcelona a acelorasi valori de curent alternativ, mai ales pentru folosirea trenurilor TGV, pe ruta directa Paris - Lyon - Nimes - Barcelona.
Pe caile ferate spaniole circula locomotive electrice de tip BoBo, seria 252, realizate in Germania, care sunt in curent continuu - de 3 kV, sau, mai rar, bicurent - de 3 kV cc si 25 kV-50 Hz ca.
De asemenea, pe liniile neelectrificate se circula cu locomotive Diesel cu transmisie electrica sau cu trenuri Talgo, dintre care unele pot sa schimbe ecartamentul in mers, pe dispozitive speciale, produse in tara.
Locomotivele Diesel electrice sunt de tipul CoCo, seriile 9.900 si HGK 66, fiind folosite mai ales la trenurile de marfa.

Belgia nu-si schimba sistemul
Aceasta tara a inceput electrificarea cailor ferate in curent continuu de 3 kV si, intrucat nu are munti, la acest sistem a si ramas. Tractiunea pe liniile ferate belgiene se realizeaza folosind locomotive electrice de tip BoBo, dintre care unele din familia Sybic, realizate in Franta, si altele realizate in Germania.
Pe liniile neelectrificate se utilizeaza locomotive Diesel electrice Nohab, de tip CoCo, de 1.300 kW.

Polonia isi produce locomotivele electrice
Fiind o tara de ses, Polonia a trecut direct la electrificarea cailor ferate in curent continuu de 3 kV. Si, fireste, s-a mers in continuare pe acest sistem, mai ales ca locomotivele electrice - toate de tipul BoBo si de puteri de 3.000 kW - au fost produse in tara.
Pe liniile neelectrificate se folosesc si aici locomotive Diesel cu transmisie electrica, provenite din Romania - tip CoCo, de 2.100 CP, si din Rusia - tip CoCo, de 2.000 CP.

Ucraina e tributara vechii apartenente
Apartenenta Ucrainei la fostul imperiu sovietic si-a pus puternic amprenta asupra evolutiei transporturilor sale feroviare.
In prezent, tractarea trenurilor pe liniile neelectrificate din aceasta tara este asigurata de locomotive Diesel electrice de tip CoCo, de 2.000 CP, produse in fosta URSS.
Pe marile magistrale feroviare s-a trecut la electrificarea in curent continuu de 3 kV, tractiunea fiind asigurata de locomotive electrice de tip CoCo VL 60 - produse in Rusia, sau de tipul BoBo - produse in Cehia, la renumita firma Skoda.

Belarus face pasi destul de timizi
In Belarus, pe liniile neelectrificate se folosesc locomotive Diesel electrice provenite din fosta URSS - tip CoCo, de 2.000 CP. Pe reteaua electrificata - respectiv, pe magistrala Est-Vest, Brest Litovsk - Minsk - Moscova, trenurile sunt tractate de locomotive electrice de tip CoCo VL 60, furnizate, de asemenea, de Rusia.

Estonia, Letonia, Lituania, Moldova - o situatie precara
In general, in aceste tari situate la marginea fostului imperiu sovietic problema electrificarii liniilor de cale ferata a fost neglijata. Fireste, cu exceptia cazurilor in care acestea faceau parte, partial sau tangential, dintr-o magistrala feroviara importanta pentru Uniune. Asa se face ca respectivele linii au fost electrificate in sistemul folosit in fosta URSS - curent continuu de 3 kV.

Rusia a fost printre primii
Desi are mari intinderi de ses, Rusia a fost una dintre primele tari care au trecut la electrificarea cailor ferate in curent continuu de 3 kV. Si, daca asa au inceput, asa au si ramas.
Pe uriasa-i intindere exista tronsoane feroviare foarte lungi - de exemplu, acela ce strabate sudul Siberiei -, unde se folosesc locomotive electrice de productie proprie, de tipurile CoCo VL 60 si BoBo+BoBo VL 80. Aceeasi este situatia si pe alte tronsoane feroviare rusesti, inclusiv pe liniile ce asigura legatura cu Extremul Orient.
Pe caile ferate neelectrificate sunt utilizate si aici locomotive Diesel electrice, de tip CoCo si BoBo, realizate tot in tara.

Olanda are un statut aparte
Olanda este singura tara europeana in care tractiunea feroviara pe tronsoanele electrificate are la baza curentul continuu de 1,5 kV. Aceasta optiune se datoreaza faptului ca aici predomina terenul de ses (de unde si denumirea de Tarile de Jos, desemnand Belgia si Olanda).
Se folosesc locomotive electrice bicurent de 3 kV si de 1,5 kV, de tipul BoBo, pentru legatura cu Belgia, si nu se intrevede schimbarea acestui sistem.
Pe liniile neelectrificate se circula si aici cu locomotive Diesel electrice.

Niciun comentariu: