Detalii BONUS/MALUS

Ce trebuie sa stiti despre BONUS/MALUS
1. Informatii generale
o Clasa de bonus-malus se atribuie automat, interogand baza de date nationala CEDAM dupa serie de sasiu si CNP / CUI.
o Sistemul bonus-malus este format din categoria de baza B0, 8 clase de bonus si 8 clase de malus. Clasa B0 este atribuita unui nou asigurat, fara istoric in asigurare.
o Perioada de referinta este anul calendaristic anterior datei de emitere a contractului RCA.
o In situatia in care un asigurat detine mai multe vehicule, sistemul bonus – malus se aplica distinct, pentru fiecare vehicul in parte
2. Coeficientii de reducere si cum se aplica Bonusul
B - reprezinta BONUS (reducere), iar numarul din dreptul literei B indica nivelul de reducere.
B1 – 4% B3 – 12% B5 – 20% B7 – 28%
B2 – 8% B4 – 16% B6 – 24% B8 – 32%

In cazul neinregistrarii unor daune platite in perioada de referinta, asiguratii beneficiaza de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare.
Clasa de bonus se pastreaza pe perioada anului calendaristic in care se incheie contractul RCA indiferent de perioada asigurata.
3. Coeficientii de majorare si cum se aplica Malusul
M - Reprezinta MALUS (majorare), iar numarul din dreptul literei M indica nivelul de majorare.
M1 + 4% M3 + 12% M5 + 20% M7 + 28%
M2 + 8% M4 + 16% M6 + 24% M8 + 32%

Daca in perioada de referinta este inregistrata o dauna platita, asiguratii sunt penalizati prin reducerea clasei de bonus in cazul in care asiguratii beneficiaza de clasele B1-B8 si aplicarea clasei de malus in cazul in care asiguratii beneficiaza de clasele B0 si M1-M8, dupa cum urmeaza:
a) Doua clase, pentru fiecare dauna materiala
b) 4 clase pentru doua sau mai multe daune materiale
c) 6 clase pentru daunele care contin si despagubiri pentru vatamarea sanatatii si a integritatii corporale ori pentru deces.
4. Transferul clasei de bonus – malus
In cazul instrainarii sau radierii vehiculului asigurat, transferul clasei de bonus – malus pe contractul RCA al unui vehicul nou – dobandit se face doar daca contractul anterior a incetat si pornind de la clasa anterioara de bonus – malus, tinand cont de istoricul de daune avizate pana la data transferului, astfel incat platile viitoare de despagubire sa fie preluate in istoricul vehiculului nou dobandit.
Transferul clasei bonus – malus se realizeaza pe baza solicitarii scrise a asiguratului insotite de documente privind instrainarea sau radierea vehiculului si achizitia vehiculului nou – dobandit.
5. Modificarea sistemului bonus – malus, translatia claselor
Sistemul de acordare a clasei de bonus – malus precum si coeficientii aferenti fiecarei clase s-au modificat incepand cu data de 23.12.2016, conform Normei 39 / 2016.
Translatia claselor este detaliata mai jos:
Clasa Bonus Malus veche in sistem anterior OUG nr 54/ 2016 (inainte de 23.12.2016) Clasa Bonus Malus noua conform OUG nr 54 / 2016 (incepand cu 23.12.2016)
B14 – 50% B8 – 32%
B13 – 47% B8 – 32%
B12 – 44% B8 – 32%
B11 – 41% B8 – 32%
B10 – 38% B8 – 32%
B9 – 35% B8 – 32%
B8 – 32% B8 – 32%
B7 – 29% B7 – 28%
B6 – 26% B6 – 24%
B5 – 22% B5 – 20%
B4 – 18% B4 – 16%
B3 – 14% B3 – 12%
B2 – 10% B2 – 8%
B1 – 5% B1 – 4%
B0 - pret de baza B0 – pret de baza
M1 + 5% M1 + 4%
M2 + 10% M2 + 8%
M3 + 20% M3 + 12%
M4 + 30% M4 + 16%
M5 + 45% M5 + 20%
M6 + 60% M6 + 24%
M7 + 80% M7 + 28%
M8 + 100% M8 + 32%

Aceste informatii si modificari se gasesc in OUG 54 / 2016 puse in aplicare prin norma 39 / 2016 pe care le puteti descarca accesand link-urile de mai jos:

Niciun comentariu: